Aflevering 1:algemene principes
Welkom bij de Podcast Therapeutische cadeautjes! Tijdens deze Podcast wil Isabelle Verschaffel, klinisch psychologe en therapeute, wetenschappelijke, psychologische inzichten voor iedereen toegankelijk maken. In een tiendelige reeks over opvoeding ‘warme ouders, sterke schouders’, praat ze samen met Beatrijs Defranc, ook psychologe (en vooral, mama’s onder elkaar) over de uitdagingen van opvoeding én de nieuwste wetenschappelijke visie hierrond. Tijdens de eerste aflevering geven Isabelle en Beatrijs in het algemeen de nieuwste inzichten rond opvoeding mee, gebaseerd op nieuwe autoriteit, de visie van Haim Omer. Ze leggen hun eigen accenten hierin, gekoppeld aan hun professionele ervaring én hun eigen ervaring als mama. Wat kan je verwachten? Een mix van theorie, concrete voorbeelden uit hun eigen gezinsleven met jonge kinderen en tieners én een dosis humor en zelfrelativering. Zoeken, vallen, opstaan en weer doorgaan. Het leven zoals het is! Hieronder de algemene opvoedingsprincipes die in de eerste aflevering op een rijtje worden gezet: 1. Hechte band 2. Grenzen stellen 3. Zelfcontrole 4. Zelfzorg 5. Een steunnetwerk 6. Belang van herstel
Aflevering 3:het trekken van grenzen
Deze aflevering gaat over het stellen van grenzen: mag dat nog? Hoe doe je dat? En wat als je kinderen je grenzen niet aanvaarden? Mag je dan straffen? Isabelle en Beatrijs wisselen van gedachten. Ze vertrekken vanuit hun eigen- vaak herkenbare- opvoedingssituaties en koppelen dit aan wetenschappelijke inzichten rond opvoeding. Even een korte samenvatting van de belangrijkste punten:
hechte band en grenzen stellen zijn even belangrijk en gaan hand in hand
logisch gevolg werkt beter dan straffen
maak gebruik van je steunnetwerk als je veel weerwerk krijgt van je kind
.... en natuurlijk: hou rekening met je eigen grenzen zodat je jezelf onder controle kan houden
Ook de bobbel en sprankel ontbreekt niet deze keer. Veel luisterplezier!
In tweede aflevering van ‘warme ouders, sterke schouders’ wordt ingezoomd op de hechte band met je kind. Wat bedoelen we daar precies mee? En op welke manier kan je werken aan die band, zeker wanneer je even met je handen in je haar zit? Want pittige karaktertjes, pubers die hun grenzen aftasten, … niets is ons vreemd! Zeer kort samengevat, wil je een hechte(re) band met je kind, dit zijn hier de tips! 1. Kijk naar de behoefte achter het gedrag 2. Doe iets positiefs voor je kind, op eigen initiatief en zonder iets terug te verwachten 3. Durf een fout toe te geven
Aflevering 4:zelfcontrole en emotieregulatie
-Hoe ontstaan escalaties binnen de opvoeding?
Er zijn verschillende soorten van escalaties en we praten over hoe we deze kunnen voorkomen of stoppen -Hoe bewaar ik mijn zelfcontrole?
We praten over emotieregulatie van jezelf en van je kinderen. Aan de hand van de Window of Tolerance leggen we uit hoe het komt dat we soms de zelfcontrole verliezen
Verder geven we een aantal tips and tricks mee vanuit onze eigen ervaringen
Interessante link: www.rustbox.be
Aflevering 5:steun in de opvoeding
In deze vijfde aflevering spreken we over het belang van steun bij de opvoeding. We hebben het over de positieve invloed die dit kan hebben op de ontwikkeling van je kind én op jezelf als ouder. Steun kan je ook op verschillende manieren ervaren en bieden. Zo kan het gaan over praktische steun, een luisterend oor bieden, je volledig geaccepteerd voelen zonder oordeel….
Leestip: 'Het boek waarvan je wilde dat je ouders het hadden gelezen (en je kinderen blij zijn dat jij het doet)', van Philippa Perry.
Natuurlijk hebben we het hierbij ook over onze eigen ervaringen. Een drempel om steun te zoeken kan schaamte zijn. Brené Brown heeft hier een interessante TED-talk over, terug te vinden via https://www.ted.com/talks/brene_brown_listening_to_shame En natuurlijk vind je ook in deze Podcast onze eigen bobbels en sprankels terug! Veel luisterplezier!
Wij willen jullie nog graag deze inspirerende tekst van Theodore Roosevelt meegeven: "It is not the critic who counts; not the man who points out how the strong man stumbles, or where the doer of deeds could have done them better. The credit belongs to the man who is actually in the arena, whose face is marred by dust and sweat and blood; who strives valiantly; who errs, who comes short again and again, because there is no effort without error and shortcoming; but who does actually strive to do the deeds; who knows great enthusiasms, the great devotions; who spends himself in a worthy cause; who at the best knows in the end the triumph of high achievement, and who at the worst, if he fails, at least fails while daring greatly, so that his place shall never be with those cold and timid souls who neither know victory nor defeat."
Aflevering 6:herstel
We maken allemaal fouten. Het is heel belangrijk dat kinderen de fouten die ze maken, kunnen en mogen herstellen. Er zijn een aantal voordelen verbonden aan herstel:
-kinderen leren hun emoties hierdoor beter reguleren
-kinderen ervaren dat ze ondanks het maken van fouten, toch geaccepteerd blijven
-kinderen leren verantwoordelijkheid nemen.
We geven een aantal voorbeelden hoe kinderen hun fouten kunnen herstellen.
We hebben het ook nog over het verschil tussen straffen en herstellen. En tenslotte delen we vanzelfsprekend onze eigen kwetsbaarheden bij het opvoeden, onze bobbels en sprankels.
Aflevering 7: Ruzie
Onze kinderen die ruzie maken, niemand die er aan ontsnapt! Wat kan je als ouder doen, zonder het gevoel te hebben machteloos toe te kijken? Maar ook zonder alle controle van je kinderen over te nemen en ze zo de kans te ontnemen om sociale vaardigheden bij te leren? In deze aflevering staan we stil bij wat ruzies tussen onze kinderen met ons als ouder doen, wanneer en hoe we best ingrijpen. De link tussen in conflict komen en emoties leren reguleren is heel groot.
Aangezien emotieregulatie één van onze stokpaardjes is, gaan we daar dan ook graag op in! Vallen en opstaan is toegestaan, dat doen wij ook dagelijks! Veel luisterplezier!